Varausehdot | Terapiatalo Noste
(09) 3158 9154

tai s-postitse: asiakaspalvelu (ät) terapiatalonoste.fi

Varausehdot

Peruutusehdot

Huomioithan, että varaamasi psykoterapia-aika on varattu juuri Sinulle. Varaus on sitova ja terapeutti valmistautuu aina tapaamiseesi. Esteen sattuessa varaamasi aika tulee peruuttaa 24h ennen varatun ajan alkua, jottei sitä laskuteta täysimääräisesti. Kela ei korvaa peruuntuneita käyntejä, jos joudumme niistä laskuttamaan.

Ajan voi peruuttaa 24h etukäteen linkistä, joka on tullut varausvahvistuksen mukana sähköpostiisi. Ajan voi myös peruuttaa sähköpostitse asiakaspalvelu@terapiatalonoste.fi tai arkisin klo 9 – 16 Nosteen chatissa tai asiakaspalveluun puhelimitse 09 3158 9154.

Peruuttamattomat tai myöhässä perutut ajat laskutamme täysimääräisesti, ilman meille toimitettua lääkärintodistusta käyntiä rajoittavasta sairaudesta. Jos peruutat aikasi asiakaspalvelun kautta, voit toimittaa lääkärintodistuksesi sähköpostitse: asiakaspalvelu@terapiatalonoste.fi.

Jos estyt pääsemästä toimipisteelle tai lievissä sairastapauksissa terapeutin voi aina tavata myös etävastaanottona. Olethan kiireellisistä muutoksista yhteyksissä terapeuttiisi sähköpostitse, kaikkien terapeuttiemme sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@terapiatalonoste.fi.

Palvelumaksut

Noste laskuttaa palvelut kerran kuukaudessa sähköpostitse tai postitse asiakkaan pyynnöstä. Palveluntarjoaja varaa oikeudet laskuttaa tarvittaessa osan tai koko summan asiakkaalta myös etukäteen. Lisätietoja laskutuksesta: taloushallinto@terapiatalonoste.fi.

  • Laskutuksen yhteydessä lisäämme laskulle toimistomaksun 5,50 euroa/lasku.
  • Lisäksi mikäli asiakas saa Kelalta kuntoutuspsykoterapiapäätöksen Terapiatalo Noste tekee automaattisesti KELA-suorakorvauksen asiakkaan puolesta (KELA kuntoutuspsykoterapia-asiakkaat sekä SV-korvauksen alaiset psykiatrikäynnit). Tällöin asiakkaalle jää maksettavaksi vain omavastuuosuus. Tällöin laskulle lisätään kuntoutuskorvauksen käsittelymaksu 6,00 euroa / lasku.
  • Voimme laskea sinulle KELA-korvauksen vasta kun KELA-päätöksesi on saapunut terapeutillesi ja hän on luonut sinulle KELA:n hoitojakson.
  • Psykiatri- tai erikoislääkärikäynneistä huomioimme automaattisesti sairaanhoitokorvauksen laskulla, jolloin perimme toimistomaksun, joka sisältää SV-korvauksen hakemisen asiakkaan puolesta. Tällöin laskulle lisätään sairauskorvauksen käsittelymaksu 6,00 euroa / lasku.
    • Huomioithan, että voit hakea korvauksen myös itse Kelalta suoraan. Näin ollen veloitamme käynnin täysimääräisenä ja voit hakea KELA:lta korvauksen, kun olet maksanut laskun kokonaisuudessaan. KELA maksaa korvauksen sinulle noin kuukauden viiveellä. Jos haluat hakea KELA-korvauksia itse, ilmoitathan tästä aina taloushallintoomme sähköpostitse taloushallinto@terapiatalonoste.fi. Muussa tapauksessa korvaus huomioidaan automaattisesti laskulla heti kun saamme tiedon Kelan myöntämästä kuntoutuspäätöksestä.

      Laskutuslisät

    • Laskun eräpäivän siirtämisestä yli 14 päivällä veloitamme 5,00 euron laskutuslisän.
    • Laskujen toimittamisesta kirjeitse veloitamme 5,00 euron postituslisän, jonka lisäämme laskulle.
      • Maksusitoumukset

      • Jos sinulla on maksusitoumus, niin ilmoitathan tästä heti terapeutille ja toimita tarvittaessa kopio päätöksestä sähköpostitse: taloushallinto@terapiatalonoste.fi – Huomioithan, että mikäli meillä ei ole maksusitoumuspäätöstä, laskutamme käynnit suoraan asiakkaalta.
      • Mikäli sinulla on myönnetty Nosteelle maksusitoumus yrityksesi kautta, käytäthän aina varauksen yhteydessä yrityksesi antamaa yrityksen sopimustunnusta.
        • Maksaminen

          Palveluntuottajan maksuvälittäjänä toimii osalle asiakkaista Bambora PayForm (Paybyway Oy, y-tunnus 2486559-4), joka on rekisteröity Finanssivalvonnan ylläpitämään maksulaitosrekisteriin. Maksamiseen siirrytään Bamboran verkkopalvelun kautta ja tiliotteella ja laskulla maksun saajana näkyy Bambora tai Paybyway Oy. Bambora välittää maksut Palveluntarjoajalle. Maksaminen on turvallista, sillä kaikki maksutapahtumaa koskevat tiedot välitetään salattua yhteyttä käyttäen niin ettei kukaan ulkopuolinen taho näe maksutapahtuman tietoja.
          Kauppa syntyy Palveluntuottajan asiakkaan ja Palveluntuottajan välille. Palveluntuottajan vastuulla ovat kaikki kauppaan liittyvät velvoitteet.
          Lue lisää Bamborasta: https://www.bambora.com

          Maksutavat
          Käytämme osassa laskuissa Palveluntuottajan omaa älylasku -laskutusmallia, jossa hyödynnetään Bamboran PayForm-palvelua. Kyseisen palvelun kautta voit maksaa palvelusi verkkopankkitunnuksilla, lompakolla, maksukorteilla (credit/debit), laskulla tai osamaksulla. Käytettävissä ovat seuraavat maksutavat: Osuuspankki, Nordea, Danske Bank, Oma Säästöpankki, Säästöpankki, Aktia, Paikallisosuuspankit, S-Pankki, Handelsbanken, Ålandsbanken, MobilePay, Masterpass, Pivo, Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard- ja Debit MasterCard -kortit, sekä Jousto ja Enterpay Lasku yritykselle.
          MobilePay: Voit maksaa MobilePay-lompakollasi mikäli olet sallinut verkkokaupoissa maksamisen sovelluksen asetuksista. MobilePay-lompakolla suoritetut maksut veloitetaan lompakkoon liitetyltä maksukortilta. Mikäli maksun veloittaminen maksukortilta epäonnistuu, MobilePay-lompakolla maksaminen ei ole mahdollista verkkokaupassa.
          Jousto lasku ja osamaksu on kotimainen palvelu, jolla teet ostoksesi nopeasti ja turvallisesti. Jousto on tarkoitettu yksityishenkilöille, jotka ovat hoitaneet raha-asiansa moitteettomasti. Joustolla saat 30 vuorokautta korotonta ja kulutonta maksuaikaa. Laskun saatuasi voit päättää maksatko sen kokonaan vai osissa. Osamaksulla voit maksaa ostoksesi jopa 36:ssa erässä, alkaen 9,90 eur/kk. Jousto osamaksun kustannukset ovat 3,90 eur/kk ja 19,90%:n luottokorko. Voit maksaa Joustolla 30–3000 euron ostoksia. Luotonmyöntäjänä toimii Aurajoki Nordic Oy. Lue lisää Joustosta osoitteessa www.jousto.com.

          Bambora PayForm -maksupalvelun yhteystiedot
          Bambora PayForm, Paybyway Oy (Y-tunnus 2486559-4)
          Sähköposti: payform@bambora.com
          Puhelin: 09 315 82 555 (arkisin klo 9-17)
          Postiosoite: Laserkatu 6, 53850 Lappeenranta

          Kanta

          Terapiatalo Noste liittyi 4.1.2021 Kansalliseen Potilastiedon arkistoon, Kanta-palveluun, Asiakastietolain velvoittamana. Nosteen asiakkaiden potilastiedot tallentuvat Terapiatalo Nosteen potilastietojärjestelmän lisäksi jatkossa myös Potilastiedon arkistoon, joka on osa Kansallista terveysarkistoa eli Kanta-palveluita. Kanta-palvelu helpottaa omien asiakastietojen seurantaa, sillä omakannan kautta pääset katsomaan tarvittaessa omia potilastietojasi sekä hallitsemaan omien tietojesi käyttöä.

          Kanta-palvelu mahdollistaa asiakkaalle vaikuttaa omien tietojensa käsittelyyn. Asiakastietolain (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä) tavoitteena on potilastietojen tietoturvallisen käsittelyn, potilaiden tiedonsaantimahdollisuuksien sekä terveydenhuollon palveluiden tehokkaiden ja potilasturvallisten palveluiden edistäminen.

          Tietojen tallennus itsessään Kantaan perustuu Kelan lakisääteisten velvoitteiden noudattamiseen, mutta kyse on ennen kaikkea asiakkaiden lakiin ja EU:n tietosuoja-asetukseen perustuvista oikeuksista:

          1. Oikeus tulla informoiduksi. Informoinnilla tarkoitetaan, että asiakasta on tiedotettu Potilastiedon arkistosta. Informointi tulee tapahtua ensimmäisen hoitotapahtuman yhteydessä, kun asiakas käyttää ensimmäistä kertaa Kantaan kuuluvaa palveluntarjoajaa (yksityistä tai julkista). Informointi voidaan tehdä suullisesti, kirjallisesti tai sähköisesti asiointipalvelussa. Valtaosa suomalaisista on näin ollen jo informoitu Kannasta.

          Lisätietoja täällä.

          2. Oikeus päättää tietojen luovutuksesta. Yksinkertaistettuna, Kanta-palvelun voi ajatella keskitettynä, tietoturvallisena potilastiedon säilytyspaikkana. Se, ketkä tietoja voi katsella, on asiakkaan hallittavissa. Oletuksena tiedot ovat käytössä vain sen toimintayksikön käytössä, kuka ne on Kantaan tallentanut. Potilaan suostumus tarvitaan, kun potilastietoja haetaan Potilastiedon arkistosta toisen toimintayksikön potilasrekisteristä.

          Lisätietoja täällä.

          3. Oikeus saada pääsy omiin tietoihin. Asiakkaalla on oikeus tietää, mitä tietoja sinusta on tallennettu eri rekistereihin, jotta voit varmistua, että sinusta kerätyt tiedot ovat oikeita. Osan tiedoista saa helposti omakanta.fi palvelusta, osan tiedoista saamiseksi edellytetään tarkastus- tai lokitietopyynnön tekemisestä.

          Lisätietoja täällä

          4. Oikeus vaatia virheellisen tiedon korjaamista. Asiakkaalla on oikeus vaatia tiedon oikaisua. Tieto korjataan siinä yksikössä, missä virhe on tehty. Kelan lakisääteisen velvoitteen toteuttamiseksi rekisteröidyllä ei ole oikeutta itse poistaa tai siirtää tietoja.

          Lisätietoja täällä.

          Luethan alta omaan tilanteeseesi sopivat ohjeistukset:

          A) Olet aloittamassa uuden, esimerkiksi Kelan kuntoutuspsykoterapia-jakson Terapiatalo Nosteella:
          – Tietosi kirjataan Kantaan (uuden) hoitojakson alusta alkaen. Voit käydä halutessasi tarkastamassa ja muokkaamassa tietojen luovutuskieltoja kattamaan kaiken, tietyn palveluntarjoajan tai käyntikohtaisesti OmaKannassa kohdasta ”suostumus ja kiellot”. Lue tarkasti, mitä eri suostumukset ja kiellot tarkoittavat tietojen näkyvyyden kannalta.

          B) Olet ollut Terapiatalo Nosteen asiakas jo ennen 4.1.2021, nykyinen Kelan kuntoutuspsykoterapian hoitojaksosi päättyy lähiaikoina ja olet aloittamassa uuden hoitojakson Terapiatalo Nosteella.
          – Uuden hoitojakson tiedot kirjataan Kantaan kohdan A mukaisesti. Sen sijaan ennen 4.1.2021 tapahtuneita käyntejä tai aloitettuja hoitojaksoja ei kirjata Kantaan. Kantaan siirtyminen ei vaadi sinulta erillisiä toimenpiteitä, ellet halua muokata tietojen luovutusasetuksia Omakanta.fi palvelun kautta.

          C) Olet käynyt Terapiatalo Nosteella omakustanteisesti, ilman Kelan lähetettä, tai esimerkiksi vakuutuksen maksusitoumuksella.
          – Käyntisi kirjataan Kantaan kohdan A mukaisesti. Ennen 4.1.2021 tapahtuneita käyntejä ei kirjata Kantaan. Kantaan siirtyminen ei vaadi sinulta erillisiä toimenpiteitä, ellet halua muokata tietojen luovutusasetuksia Omakanta.fi palvelun kautta.

          D) Olet ollut Terapiatalo Nosteen asiakas, viimeisin käyntisi on tapahtunut ennen 4.1.2021 etkä ole jatkamassa käyntejäsi Nosteella.
          – Ennen 4.1.2021 tapahtuneita käyntejä ei kirjata Kantaan. Jos palaat asiakkaaksemme, vain tulevat käyntisi kirjataan Kantaan kohdan A mukaisesti.

          Nosteen asiakkaat tulee informoiduksi kirjallisesti ja tarvittaessa suullisesti vastaanotolla. Mikäli asiakas haluaa nopeuttaa prosessia, kannattaa käydä etukäteen Omakanta.fi palvelussa tarkastamassa, onko informointi tehty jo aiemmin jonkun palveluntarjoajan toimesta, ja varmistaa, että tietojen luovutusasetus on asetettu asiakkaan haluamaksi.

          Kirjausvelvoite Kantaan ei koske Nosteen psykoterapeuttiopiskelijoita, poikkeuksena psykologitutkinnon omaavat ja psykologipalveluita tarjoavat psykoterapiaopiskelijat.

          Lisätietoja Kanta-palvelusta: https://www.kanta.fi/

          Usein kysyttyjä kysymyksiä:

          En halua tietojani Kantaan, miten toimin?
          – Voit tehdä tietojen luovutuskiellon Kannassa kohdassa ”Suostumus ja kiellot”, mutta se ei estä tietojen kirjaamista Kantaan. Luovutuskielto estää muiden toimintayksiköiden tietojesi tarkastelun, koska tietojasi ei luovuteta muille toimintayksiköille.

          Haluan vanhat, ennen 4.1.2021 tapahtuneet käyntitiedot ja tästä eteenpäin tulevat tietoni Kantaan?
          – Tästä voi neuvotella terapeutin kanssa, terapeutti voi päättää, viedäänkö ”ylimääräisiä” tietoja Kantaan.

          Miten määrittelen, ketkä pääsevät tarkastelemaan tietojani liittyen käynteihin Terapiatalo Nosteella?
          – Tietojesi luovuttaminen muille palveluntarjoajille Potilastiedon arkistosta edellyttää aina sinun antamaa suostumusta. Tämän lisäksi tietojen luovutus arkistosta edellyttää aina hoitosuhdetta tai muuta asiallista yhteyttä sinuun. Mikäli annat laajan suostumuksen Kanta-palvelussa, käsittää se kaikki Potilastiedon arkistossa jo olevat ja myös sinne myöhemmin laitettavat potilastiedot. Jos haluat, että vain Terapiatalo Nosteella kirjattuja käyntitietoja ei näytetä muille terveydenhuollon palveluntarjoajille, voit rajata tietojesi käytön ja suostumuksen laajuutta kieltämällä luovutuksen muille palveluntarjoajille Omakannassa palvelutapahtuma- eli käyntikohtaisesti. Terapiatalo Nosteella (kirjauksen tehneessä organisaatiossa) tiedot näkyvät kuten ennenkin, kiellosta huolimatta.

          Miten tarkistan, onko jokin taho käynyt katsomassa tietojani?
          – Voit tarkistaa Omakannasta, mitkä terveydenhuollon yksiköt ovat käsitelleet terveystietojasi Kanta-palvelun kautta. Lisätietoja löydät täältä.

          Ovatko terveystietoni automaattisesti kaikkien palveluntarjoajien saatavilla Kanta-palvelun kautta?
          – Eivät ole. Arkistoon tallennettujen potilastietojen käyttö muissa, kuin tiedot tallentaneessa toimintayksikössä, edellyttää aina asiakkaan suostumusta. Voit antaa suostumuksen Omakannassa tai terveydenhuollon yksikössä. Mikäli haluat, että tiedot pääasiassa kulkevat eri yksiköiden välillä, mutta Terapiatalo Nosteen käynnit eivät näy muille, voit käydä laittamassa käyntikohtaisen luovutuskiellon kaikkiin Terapiatalo Nosteella tapahtuneisiin käynteihin.

          Terapiasopimus

          Ensimmäinen käynti terapeutilla on niin sanottu tutustumiskäynti, jonka aikana tunnustellaan, voiko terapiasuhde mahdollisesti alkaa. Tutustumiskäynti ei sido asiakasta eikä terapeuttia mihinkään, eikä tutustumiskäynti automaattisesti tarkoita terapiasuhteen alkamista/jatkoa. Ensimmäisen käynnin jälkeen, tai jo ensimmäisen käynnin aikana, asiakas ja terapeutti voivat sopia yhdessä terapiasuhteen aloittamisesta. Asiakas ja terapeutti voivat luoda yhdessä terapiasopimuksen, jonka avulla voidaan kartoittaa asiakkaan toiveet ja tavoitteet tulevaa terapiaa ajatellen.

          Huomioittehan, että terapeuttimme päättää viime kädessä siitä aloitetaanko terapiasuhde. Jos mietitte pitkäaikaisen terapiasuhteen aloittamista (esim. Kela-tuettu terapia), niin ilmoitattehan mahdollisimman pian tapaamisenne jälkeen (mielellään parin päivän sisällä vastaanoton jälkeen) toiveestanne aloittaa terapiasuhde terapeuttinne kanssa, jotta hän voi varmistaa teille asiakaspaikan. Erityisesti Kelan tukemat asiakaspaikat ovat hyvin kysyttyjä, joten oman paikan varmistaakseen kannattaa olla mahdollisimman pian yhteydessä terapeuttiin. Laskutamme tutustumiskäynnin normaalihintaisena käyntinä.